Geweldloos verzet en verbindende autoriteit binnen gezinnen
“Als je geen controle hebt over wat er gebeurt, daag jezelf dan uit om controle te krijgen over de manier waarop je reageert op wat er gebeurt. Daar zit je kracht.”
Een nieuwe benadering tegen gewelddadig en zelfdestructief gedrag van kinderen en adolescenten.
Deze krachtige manier van opvoeden leert je hoe je zelfverzekerd en doortastend kunt optreden. Zonder dat dit afbreuk doet aan de relatie met je kind. Het helpt je om je kind, juist in moeilijke omstandigheden, in de juiste richting te begeleiden.
Hoe kunnen we optreden op een manier die escalatie tegengaat?
Agressie en geweld stellen menig opvoeder, leerkracht en hulpverlener voor een dilemma. Met regelmaat wordt gepleit voor een ‘hardere’ aanpak, maar escalatie ligt dan op de loer. Een effectief alternatief is te vinden in de basisprincipes van Geweldloos verzet.
Angst, schoolweigering, computerverslaving, eetstoornissen of ander probleemgedrag kunnen ouders tot wanhoop drijven. Wanneer kinderen de baas in huis worden, kunnen ouders, docenten en ook hulpverleners zich machteloos voelen. Geweldloos verzet helpt om de vicieuze cirkels te doorbreken.
Geïnspireerd door Gandhi, ontwikkelde de Israëlische psycholoog Haim Omer een nieuwe methode. Een methode om agressief en destructief gedrag van jongeren te stoppen. Om hen weer verantwoordelijkheid te leren nemen voor eigen welzijn en gedrag.
De kern van deze benadering is een houding van aanwezigheid en investeren in je kind. Dit in combinatie met een duidelijke stellingname tegen het ongewenste gedrag. Dit gebeurt op een vastberaden, maar strikt geweldloze en de-escalerende manier.
Anders gezegd: “Wij geven niet op en we geven jou niet op. We zijn ervan overtuigd dat er andere oplossingen zijn en dat jij die kunt en wilt vinden.”
“Als je als ouders ontdekt dat je je controlerende houding mag loslaten en die mag vervangen door een houding van verzet, zul je merken dat er een wereld aan nieuwe mogelijkheden en ervaringen voor je open gaat”
Geweldloos verzet ontstaat niet automatisch, het is een proces waarvan alle activiteiten elkaar versterken.
Neem gerust contact met mij op als je meer informatie wilt.
Voorbeelden van vragen/ dilemma’s die ouders kunnen ervaren:
- Mijn kind verandert door de puberteit en vertelt mij niet meer wat er in hem omgaat.
- Mijn kind is brutaal, heeft een grote mond en doet onverschillig.
- Ik voel me onzeker en ik weet niet meer waar ik goed aan doe.
- Praten en belonen of straffen lijkt niet te werken.
- Ik zit met mijn handen in het haar en wil weer op weg geholpen worden.
- Er zijn hoog oplopende ruzies in huis.
- Mijn kind is voor mij onbereikbaar en laat grensoverschrijdend gedrag zien in taal en in houding.
- Ik ben de regie kwijt en heb geen grip meer op mijn kind.
- Mijn kind is angstig en onzeker en wij als gezin proberen alles om daarin te helpen maar het werkt niet.
- Mijn kind gaat niet meer naar school, wij en school weten niet meer wat we kunnen doen.
- Ik heb alles al geprobeerd wat ik maar verzinnen kon. Niets werkt en ik sta met mijn rug tegen de muur.
- Het roer moet om. Ik wil zo niet langer verder.
Belangrijk kenmerken/pijlers:
- Het vergroten van aanwezigheid en betrokkenheid.
- Het voorkomen van escalaties door controle over je eigen ouderlijke gedrag (het weerstaan van provocaties en zelf strikt vermijden van fysieke of verbale agressie).
- Het doorbreken van het isolement en creëren van een steunnetwerk.
- Een duidelijke grens aangeven tegen geweld, risicovol en zelfdestructief gedrag.